Zeeaquarium beginnen

Discussie in 'Dagboeken' gestart door Lara, 14 sep 2010.  |  Print Topic

1. Lara

Lara Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Vrouw
    Beroep:
    decorateur, schilderes
    Reef Coins:
    3.230
    Hallo lieve mensen...
    Dit is de eerste keer dat ik lid ben geworden van een Forum.
    Hoewel we al jaren een draaiende zoetaquearium hebben, maar nu zouden we denk ik wel willen aan het beginnen van een zeeaquarium te draaien.
    We hebben 1,40 meter lengte ruimte er voor.
    In het begin viel onze keuze op de Red Sea Max aquearium. Maar wij zouden graag willen dat de achterwand doorzichtig zou zijn. Dus we weten het nog niet zeker. En we zouden ook graag willen dat het aqaurium afgeronde wanden heeft. (alleen de voorwanden). Dus we willen graag uw advies horen. :)

Met vriendelijk groeten Lara & Elia (mijn lieve dochterje... ook een aquarium liefhebber :))
    Alvast bedankt

prutssmurf vindt dit leuk.
  2. alberto

alberto Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    0
    Reef Coins:
    501
    Hoi Lara,
    Zoek eens op marktplaats onder "panorama aquarium".
    Meestal zijn dit zoetwaterbakken maar ze zijn zonder
    meer om te bouwen naar zeebak.
    Dit kan je laten doen, of misschien heb je wel
    iemand in de buurt die je er mee kan/wil helpen.
    Mvg Alberto ;)

3. crystal-force

crystal-force Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    0
    Beroep:
    Verkoper electronica
    Homepage:
    Reef Coins:
    3.444
    Je kan heel veel kanten op lara.
    kant en klaar, 2e handse bak ombouwen, of een op maat laten maken.

Kant en klaar ben ik zelf nooit zo weg van geweest omdat je uiteindelijk toch nog het een en ander er aan moet sleutelen zoals met warmte problemen e.d.

Zelf heb ik een 2e hands bak die helemaal was zoals ik 'm wilde hebben overgenomen en staat nu bekend als mijn 2 mtr bak met overloop en alles erin.

De tweede bak heb ik helemaal op maat laten maken en zelf alles eromheen met de hand gemaakt. (custom 250 dagboek)
    Dan weet je zeker dat het helemaal naar je wensen is.

De goedkoopste oplossing is een 2e hands bak overnemen die al aan je wensen voldoet.
    een kant en klaar systeem is prijzig in een smak met geld, en een compleet zelf bouw kruipt geleidelijk aan een hoop geld in.

:vragen:

4. M_v_P

M_v_P Guest

Ik zie niet echt een vraag in de openingspost dus ik snap de 2 bovenstaande antwoorden niet. Losse flodders?

Laat ik wat wedervragen stellen zodat we je wel goed kunnen adviseren: Waarom wil je zo graag een doorzichtige achterwand?
    En wat bedoel je met afgeronde wanden?

Groet,

Marcel

5. crystal-force

Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    0
    Beroep:
    Verkoper electronica
    Homepage:
    Reef Coins:
    3.444
    v
    v
    v

adviezen/tips ;)

6. M_v_P

M_v_P Guest

Haha, ja zover was ik ook.. ;)

Het gaat er mij meer om dat het onduidelijk is waar ze in geadviseerd wil worden dus vandaar de aanvullende vragen.
    Het is erg makkelijk om met allerlei proza over dit en dat en zus en zo beginners te verwarren dus het is gewoon beter om gericht te adviseren.
    Maar dan moet het wel duidelijk zijn wat de vragen zijn... :)

Groet,

Marcel

7. Lara

Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Vrouw
    Beroep:
    decorateur, schilderes
    Reef Coins:
    3.230
    Hallo vrienden van me

Ten eerste bedankt voor jullie reactie’s, maar de eerste keer was ik niet zo duidelijk zo te zien. Nu heb ik modellen gevonden die ik leuk vind, met afgeronde randen (niet gelijmd dus).

Red Sea Max 250 kent iedereen denk ik dus ik heb er geen foto bij gezet. De voordelen van dit model zijn:
    - Ze beloven dat het model klaar is voor gebruik.
    Is dat echt zo? Soms lees ik dat sommige mensen zeggen dat dit model te weinig ligt geeft. En hoe zit het met het water af laten koelen? Hoef ik echt niks meer te instaleren?

Als alternatief heb ik ook een ander model in gedachten.

4160702.jpg

JAD Aquarium 123cm x 44cm x 73cm (lxbxh)
    Inhoud 295 liter
    Glasdikte: 10mm
    Verlichting: T8/30watt
    Filter ingebouwd in de lichtkap

Filtercapaciteit: 1.200 liter/uur, vermogen: 19watt, freq. 50/60Hz.
    Verwarming: 300watt, 32cm.

Het meubel: 75cm. hoog, aquariumhoogte 73cm. Totale hoogte circa 1.50m
    Kleuren: zwart of wit (wel de gekleurde band als op de foto)

Visnet: GRATIS

De totaalprijs voor dit aquarium, inclusief BTW en alle hierboven vermelde onderdelen bedraagt slechts € 800,00

Behalve op glasbreuk krijgt u van ons een jaar garantie op alle technische onderdelen !!!
    Bestel NU of maak een afspraak voor een bezichtiging of toelichting.

De vraag is alleen, of dit aquarium geschikt is voor zeewater gebruik. Misschien kunnen jullie uit de beschrijving van hierboven uitmaken of het geschikt is of niet? En hoeveel moet ik dan nog er bij instaleren? Mijn keus valt op nieuw techniek, dus geen 2de hands. Hoeveel gaat dat ongeveer (denken jullie) kosten? Het voordeel van dit aquarium is dat hij groter is dan de andere.

Hoeveel ik wel niet heb gelezen heb ik verder geen model kunnen vinden met afgeronden randen. De kleur moet trouwens wit zijn.

Met zeeeeeeeeeeer vriendelijke groeten Lara & Elia

8. M_v_P

M_v_P Guest

Kijk, nu komen we ergens... :)

Het JAD aquarium zou ik niet aanschaffen. De verlichting is veel te weinig om koralen te houden (zou er echt maar 30 watt boven 295 liter hangen?). Ook dien je een stromingspomp erin te hangen. Ik ga ervanuit dat de filtratie ook niet voldoende is en je er een schuimer achter moet hangen. Maar dat weet ik dus niet zeker.

De RSM250 is een mooie bak. Wel is het verstandig om iets van koeling aan te sluiten als het te warm wordt. Geeft absoluut voldoende licht om SPS koraal (de meest lichtbehoevende koralen) te houden. Ik ken eigenlijk maar een RSM250 die geen extra stromingspomp gebruikt dus op zich hoef je niet een extra stromingspomp te kopen maar het is wel verstandig.

De RSM heeft ook nog een 130 liter variant in witte uitvoering maar daar geldt qua koeling en stroming hetzelfde als voor de 250.

Ik heb zelf een Deltec NanoCube. Deze heeft wel afgeronde hoeken maar is niet in het wit. Waarschijnlijk geldt hetzelfde voor de BioCube en de Sera MarineCube.

Volgens mij ligt de nieuwprijs van een RSM250 rond €1100. En krijg je bij AquaCompleet in Rotterdam een waardebon van €50 voor levend steen maar dat weet ik niet zeker. Misschien dat Jansch dat kan bevestigen.

Ik begrijp je keuze om niet voor tweede hands te kiezen maar als de nieuwprijs buiten je budget ligt zou je toch op zoek kunnen gaan naar tweedehands bakken. Op de diverse zeewaterfora zie je zat bakken aangeboden worden die nog geen jaar oud zijn en in goede staat verkeren.

Groet,

Marcel

9. crystal-force

Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    0
    Beroep:
    Verkoper electronica
    Homepage:
    Reef Coins:
    3.444
    ben het met marcel eens.
    beter een goeie complete niet al te oude nette 2e hands bak.
    Scheelt je heeeeeeel veel centjes die je straks hard nodig hebt voor levend steen ;)

10. Lara

Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Vrouw
    Beroep:
    decorateur, schilderes
    Reef Coins:
    3.230
    Hallo allemaal, daar ben ik weer :d ...

De optie 2de hands aquarium zou ik ook kunnen acepteren, maar het model dat ik mooi zou vinden kon ik niet op marktplaatsen vinden. Het kan ook heel lang duren voordat ik iets vind dat 2de hands is, in een goeie conditie verkeerd en een mooi model. En ik vind het toch altijd een risico bij de 2de hands spullen. Ik bedoel, waarom zou iemand een goed werkend aquarium van bijvoorbeeld 1 jaar oud verkopen? :confused: En nog goedkoop ook.
    En ik heb ook gelezen op verschillende forums dat ervarende mensen adviseren op de techniek geen geld te besparen. Voor nieuwe spullen krijg je altijd 1 / 2 jaar garantie :yes: .
    Onze eerste aquarium was van het Juwel merk (goedkoop, leuke actie omdat hij de laatste was) maar hij begon al snel te lekken (iets minder dan een jaar), hij had namelijk gelijmde kanten (niet afgeronde). Na mijn slechte ervaring had ik besloten meer geld uit te geven voor een iets duurderen maar een Aquastabil merk met aluminium/metalen randjes. In mijn volgende bericht zal ik wel een foto laten zien... ik ben erg trots op mijn werk. :-p

Wij hebben trouwens geen auto dus dat gaat wel een beetje moeilijk als het aquarium groter is dan 1 meter. Dan kunnen we niet eens iemand uit onze vrienden vragen die een auto heeft (dat past niet). Daarom heb ik liever om een aquarium in een winkel te kopen zodat ze het thuis kunnen bezorgen.

Dat dacht ik trouwens ook (over de Red Sea Max 250) dat dat een betere keus is. En nu ben ik er zeker van na jullie reactie's :sjalom: :yes: .

Ik heb nog een vraagje over dat levend steen. Ik ben van plan om alles mooi te decoreren, en dat neemt tijd. En voor de constructie die ik mijn hoofd had moet de stenen niet alleen stapelen maar ook lijmen. Zodat er geen plastic achtergrond te zien is en de pijpen. Alles moet zo natuurlijk mogelijk uit zien. Dus hoe kan ik die levende stenen dan lijmen? En dan moet die lijm ook nog drogen (minimaal 1 dag zonder water). Dus die levende stenen blijven minimaal 2 dagen zonder water. Dus is dat wel mogelijk?

Ik vind trouwens maanstenen (gaatsteen) ook erg mooi. Ik heb nooit met deze stenen gewerkt dus vraag ik me af of ze ooit ook 'levend' zullen worden (net als de levende stenen). Misschien kan ik de levende stenen en de maanstenen beter combineren?

Met vriendelijke groeten Lara & Elia

11. crystal-force

Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    0
    Beroep:
    Verkoper electronica
    Homepage:
    Reef Coins:
    3.444
    damn... wat een verhaal :-p

met "niet besparen op techniek" word bedoeld dat je geen goedkope merken moet pakken.
    Je kan uiteraard ook dure merken voor een nette prijs op de kop tikken.

En bakken die mensen na een jaar of 1,5 - 2 weg doen kan makkelijk.
    Mensen die gaan verhuizen en de bak niet mee willen nemen, mensen die spijt hebben dat ze er aan zijn begonnen, geen tijd meer hebben, gezondheid etc. etc.
    1000 redenen te bedenken dat ze de bak weg doen.

Zo was mijn bak 2 jaar oud , en ging weg omdat de man ging verhuizen.
    (mijn idee was dat ie in scheiding lag, maar bleef gissen, heb het er niet met 'm over gehad)
    a-fin ... mijn 2 meter bak had ik incl. meubel voor 200,- !
    De afwerking en techniek heeft me het meeste gekost.
    denk dat ik bij elkaar ong. 1000 euries kwijt was en heb gewoon iemand geregeld die 'm voor mij kon vervoeren. Kratje bier voor de sjouwers en klaar ;) let wel ...alle techniek 2e hands, behalve de afschuimer, en die had eigenlijk ook nog 2e hands gekunnen , maar die kon ik toen nieuwe voor een scherpe prijs krijgen.
    Maar dat is allemaal terug te lezen in mijn 2 mtr dagboek.

Lijmen van stenen ben ik geen fan van.
    Alles staat dan permanent.
    Je kan eventueel wel stukken lijmen maar ik zou zeker niet alles doen.
    wil je ooit wat veranderen kan het.
    bij mij staat alles los, maar wel stevig, maar dat vergt wat tijd (middag)
    Open en luchtig en vooral achter de stenen, want daar hoopt alleen maar vuil op , vandaar dat mijn rif helemaal los staat van de achterwand.

maansteen zou ik niet doen. Gewoon alleen levend steen, of opvul steen ;)
    Beter is alleen levend steen ;)

a-fin ... er is nog zoveel te leren voor je ;)

Veel lezen ;)

pfffff. heb ik zelf een heel verhaal neergezet :-p

12. Lara

Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Vrouw
    Beroep:
    decorateur, schilderes
    Reef Coins:
    3.230
    Heey vrienden van me...
    Hier is die foto die wij hadden beloofd om er op te zetten.
    Als je er nog meer wilt zien van dit aquarium kun je maar naar me album gaan.

100_4928.jpg

P.S Ik ga vanavond een lange emotionelen brief schrijven ;)

13. Lara

Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Vrouw
    Beroep:
    decorateur, schilderes
    Reef Coins:
    3.230
    Hallo!

Extra bedankt voor de extra lange brief. Ik ben er helemaal mee eens dat ik nog veel moet leren (eigenlijk alles over zeeaquarium). Omdat ik nu begrijp dat er veel verschil is tussen een zoetwateraquarium en een zeeaquarium. Eerlijk gezegd wel een beetje eng. En hoe meer ik lees hoe enger het word :) . Maaaaaaaaar hoe meer ik het wil. Gewoon een obsessie :) . Ik zit lange dagen en nachten ( 2 à 3 uur) achter de computer en dan nog kan ik niet in slaap vallen. Alle informatie draait de hele tijd rond en rond in me hoofd. En er is veel informatie en er zijn verschillende meningen (soms zelfs het tegenovergestelde van wat ik heb gelezen). Bijvoorbeeld gisteren heb ik veel informatie gevonden op een Amerikaanse sait over mijn uitgezochte aquarium (RSM 250) en daar stond met grote koeienletters: DONT BUY RSM!!! MAAR!!! Ik geloof in geluk omdat:

• Ik in mezelf geloof. (ik geef niet gauw op bij dingen die ik echt interessant vind)
    • Ik graag leer.
    • Ik heb tijd & ik vind het erg boeiend.
    • IK HEB JULLIE RAAD EN STEUN!!!

Dat meen ik echt. Er zit zo veel verschil in. Toen ik voor het eerst begon met mijn project ‘maak de stenen/rotsen zelf (van piepschuim) ’ stond ik er helemaal alleen voor met mijn ideeën en gevoelens en mogelijkheden. Het begon allemaal met het verwerken van heel veel informatie en foto’s totdat ik op mijn standpunt kwam, dat was trouwens me eerste ervaring (met piepschuim). Maar ik besefte dat andere mensen dat ook deden, dus kon ik dat ook. Nu is die opdracht nog moeilijker. De nadruk licht nu meer op de techniek, daar ben ik niet zo geweldig in. Maar ik voel jullie steun en dat geeft me kracht, moed en inspiratie. Daarom is alles wat jullie schrijven (bepaalde adviezen of gewoon jullie mening of herinneringen hoe jullie alles begonnen, eerste ervaringen) dat waardeer ik echt heel erg. ALLES lees ik met vreugde en interesse, en ik begrijp hoeveel ik heb gemist de laatste jaren – de comunicatie met dezelfde interessen als ik.

Hallo Crystal-Force, ik heb trouwens al jouw onderwerpen gelezen (bijv. Mijn 2 meter dagboek). Dat had ik allemaal al best lang geleden gelezen, zelfs al de eerste dag dat ik me had geregistreerd. Dat vind ik trouwens geweldig wanneer iemand goed is met zijn handen. Ik zelf maak ook alles met de hand (zelf), bijvoorbeeld mijn laatste werk was zelf het leggen van tegel-laminaat, trouwens dat is veel moeilijker dan gewoon laminaat. Ik moest zelfs veel zagen. Was zelfs fisiek heel moeilijk. Ik kan ook simpele meubels bouwen. Maar dat zal nooit zo mooi worden als dat bij een duur merk natuurlijk. Dat lukt niemand denk ik of dat zal net zo duur kosten. Maar toen jij bij het techniek gedeelte was beland – maar hier begint voor mij d nachtmerrie. En het belangrijkste is dat ik me niet eens wil verdiepen in de techniek werk (pijpen, draden, stopcontacten etc.) (daarom trouwens wil ik liever een kant en klaar aquarium). Design, dat is een ander verhaal, dat vind ik ook super leuk om te ontwerpen etc. Op dit moment ben ik zelfs blij dat ik (bij mijn zoetwateraquarium) bijna niks (behalve de losse natuurlijke stenen dan) kan verplaatsen omdat alles vastgelijmd is. Omdat bij mijn vorige aquarium kon ik niks met rust laten. Ik was de hele tijd opnieuw aan het inrichten en het verplaatsen van stenen. Ik was de hele tijd opzoek naar de perfectie ervan. Dat is natuurlijk niet fijn voor de vissen. Hoewel mijn vissen er aan gewend zijn geraakt, en ze begonnen zelfs mijn hand te bijten.

Op een bepaalde manier vind ik een aquarium zelfs leuker dan schilderen (ik ben een schilder). Op een bepaald moment is het schilderij klaar en kan je er (bijna) niks meer aan verranderen. Bij een aquarium kan je alle kanten op. En daarom vind ik het zeeaquarium aantrekkelijker om te houden ,omdat er meer leven en vrranderingen bevinden. Op zichzelf verranderd er best veel aan het design (koralen, poliepen etc. groeien).

Wat levend stenen betreft hebben jullie me helemaal overtuigd. Plus alle informatie die ik had kunnen vinden wijst naar het gebruik van levende stenen. Ik zal proberen zo min mogelijk lijm gebruiken maar toch vind ik het belangrijk om te weten hoe lang de levende stenen kunnen volhouden zonder water. Dat is dan ook mijn vraag. En ik heb nog een vraag. Kan ik zelf in de winkel uitkiezen tussen die levende stenen welke ik mooier vind qwa vorm. Ik heb ergens gelezen dat winkels geen levende stenen hebben totdat ik ze bij de winkel bestel (dus als ik bij de winkel een bepaalde hoeveelheid levende stenen bestel, dan bestelt de winkel dat in die hoeveelheid). Dus hoe gaat dat in zijn werking? Maar als ik nou een bepaalde hoeveelheid levende stenen niet mooi vind? Kan ik ze dan misschien ruilen of niet nemen? Misschien daarom is het dan goedkoper als je dan een doos koopt dan 1 kg. Dan heb ik nog een vraag. Wat doet de winkel dan met de overgebleven levende stenen (als ik kan kiezen). Logisch gezien zal de winkel die stenen dan probeert verder te verkopen. En heb ik garantie dat die winkel niet DIE stenen probeert te verkopen die een anders niet wou. Daar heb ik dus geen garantie op dat ik die stenen koop die misschien een ander niet wou. Bijvoorbeeld bij de winkel in onze buurt zeggen dat ze de stenen uit Balie halen. En in andere winkels uit andere plaatsen, maakt dat in principe wat uit? Ook heb ik gelezen dat de beste kwaliteit levende stenen de duurte zijn. Is dat echt zo? Waar moet ik dan op letten? Hoe kan iemand die er geen verstand van heeft dat dan zien?

Met vriendelijke groeten Lara & Elia… alvast bedankt… en nog een fijn weekend.:)

14. crystal-force

Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    0
    Beroep:
    Verkoper electronica
    Homepage:
    Reef Coins:
    3.444
    fjoewwww... je houd niet alleen van schilderen, maar volgens mij ook van schrijven :d :tu:

Bij iedere winkel is het steen verhaal weer anders.
    sommige nemen steen mee en kan je het in een doosje mee krijgen.
    Bij andere kan je weer kiezen, bij sommige kan je aangeven wat je ongeveer zoekt qua vorm.

van te voren ff goed informeren naar de voorwaardes voor je iets besteld/koopt.

goed levend steen stinkt niet.
    zit vaak dingetjes op zoals wiertjes, misschien kleine koraal achtige dingen zoals buttons (1 of 2) slakjes (klein) etc.
    Let in iedere geval op dat het geen steen is wat eigenlijk koraal skelet is.
    steen is steen en geen dode koraal skeletten.
    Vraag ook waar het vandaan komt, Indonesisch is naar mijn beleving het beste !
    Als je steen koopt ... geef je ogen goed de kost en bekijk de steen van alle kanten, je ziet gauw genoeg wat goed is.
    Steen kan op zich best een tijdje droog liggen, als het maar in een vochtige ruimte is.
    een afgesloten tempex doos met een klein laagje water, dan kan het wel ff.
    Probeer het iig wel zo snel mogelijk de bak in de krijgen.
    Probeer bij het kiezen ook goed te kijken naar de vorm en probeer te kijken met welke stukken je het meeste kan.
    Veel platte grote stukken en wat brok achtige stukken kan je vaak het beste mee bouwen.

Het water moet wel minimaal 1 dag door lucht zijn (doorstroomt) nadat het zout op het juiste niveau zit ;)
    Meten is het beste met een refractometer.
    die kan je vervolgens weer eiken met osmose water op 0.

tja... en zo kan ik nog wel ff door typen , maar heb vandaag van 10-21 gewerkt dus ga er een eind aan breien ... moet nog 5 mailtjes doorlezen en dan ga ik maffen :-p

laterrrrrrr

15. alberto

alberto Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    0
    Reef Coins:
    501
    Hoi Lara,
    Erg mooi, dat blauwe aquarium.:cool:
    Het lijkt me inderdaad een goede keus
    om voor de RSM te gaan.
    Zo af en toe worden ze hier, en op het andere forum
    te koop aan geboden.
    Lees anders ook eens ‘mijn-lange-afstandsrelatie-met-Max’
    op het andere forum.
    mvg Alberto

16. Lara

Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Vrouw
    Beroep:
    decorateur, schilderes
    Reef Coins:
    3.230
    Heey Alberto!!

Heel erg bedankt.:sjalom: In werkelijkheid heeft het aquarium meer een groen-blauw kleur (oceaan kleur), dat vind ik veel mooier dan op de foto. Toen ik een model moest kiezen vond ik deze gelijk heel bijzonder. En het is ook een mooi merk. Het duurde natuurlijk even tot het eindresultaat.

Ik ga zeker nog jouw tip opvolgen.
    Dat is precies waar ik de laatste dagen mee bezig ben.
    Alle informatie over RSM 250 ( wit ) , voordelen, nadelen en wat mensen er van vinden. Op dit moment heb ik de aantrekkelijkste variant gevonden in een winkel in Delft via de website www.romberg.nl, kosten € 1195.

Met vriendelijke groeten,
    Lara
    P.S. Ga straks ook jouw foto's bekijken:yes:

17. JANSCH

JANSCH Moderator Staff member Moderator

Leuk Bevonden:
    690
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    6.857
    Voornaam:
    Jan
    Ik meen bij Aqua-compleet staat deze voor 1076 euro,

18. Lara

Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Vrouw
    Beroep:
    decorateur, schilderes
    Reef Coins:
    3.230
    Maar niet in een witte kleur toch?! :(

19. JANSCH

JANSCH Moderator Staff member Moderator

Leuk Bevonden:
    690
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    6.857
    Voornaam:
    Jan
    Klopt!! staat verder niks over de witte uitvoering.je zou morgen even kunnen bellen.

20. Lara

Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Vrouw
    Beroep:
    decorateur, schilderes
    Reef Coins:
    3.230

Nogmaals bedankt.
    Dat is toch goed bedoeld, hoop ik (met schrijven)? Haha wat had ik inneens veel emoties van al die lange en spannende dagen. Dat had ik wel even nodig om dat met iemand te delen.
    Hoeveel ik wel nu begrijp, met dat soort dingen (ECHTE communicatie) zou ik beter naar een club moeten gaan. Maar ja, ik heb mijn emoties er wel uit kunnen gooien dus nu voel ik me wat rustiger.

Het is nu wel veel duidelijker over die levende stenen. Hoewel het eigenlijk nog een beetje te ver vooruit gedacht is. Maar volgensmij moet je eerst op de 1ste plaats, in het algemeen het eindoel duidelijk kunnen zien/voorstellen (dat heb ik ook geleerd met schilderen). En dan stap voor stap. Op dit moment probeer ik me meer te concentreren op een juiste aquarium. Ik lees veel over MAX250 (sommige mensen zijn teleurgesteld) hoewel van de eerste blik zijn ze allemaal onder de indruk, dat alles zo mooi en gemakkelijk is gemaakt. Zelfs als je het niet over de techniek hebt, vraag ik me af of het me zou lukken de juiste constructie maken zodat die zwarte plastic achterwand niet zou me storen met genieten. Dan moet ik toch een hoge constructie maken. En om het veilig te maken zal ik het (de stenen) toch moeten lijmen. In ieder geval de bovenste delen. Maar ik wil graag een zeeaquarium in het wit met gebogen kanten, maar dan blijft er weinig keuze over. Op www.5hands.nl in Zoetermeer heb je een bedrijf die alle aquarium met gebogen kanten maakt. Alleen ze zijn niet speciaal gemaakt voor zeeaquarium dus er zit geen juiste apparatuur/techniek in. Misschien moet ik toch aan hun vragen of ze een aquarium kunnen verkopen, maar dan zonder de ingebouwde techniek?

Met vriendelijke groeten Lara
    P.S Heb je gisteren nog lekker gemafd? :jahoe: Of is het proces nog aan de gang... :funface:

Deel Deze Pagina

Laden...