Realizing our Dreambox!

Discussie in 'Dagboeken' gestart door Martin, 31 jul 2015.  |  Print Topic

1. Martin

Martin Time to enjoy! Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    3.309
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.195
    Voornaam:
    Martin
    Dag allemaal,

Het lijkt ons leuk om onze passie en hernieuwde hobby met jullie allen te delen vanaf de start!
    Mochten jullie tips, suggesties of opmerkingen hebben, dan horen wij die natuurlijk erg graag :).......

Ongeveer 20 jaar geleden zijn we begonnen met onze eerste bak van een meter. Helaas moesten wij deze door onze verhuizing met pijn in het hart verkopen. Alle beginnersfouten hebben we gemaakt, maar een ding hebben we niet verloren en dat is onze passie voor deze mooie hobby. Alle tussenliggende jaren hebben we gepraat, gedroomd en nagedacht of we het weer zouden oppakken. Uiteindelijk is ongeveer een half jaar geleden de kogel door de kerk gegaan. We zijn ons gaan oriënteren op alle gebieden van het houden van een mixed zee-aquarium. Wat is de wereld toch veranderd de laatste 20 jaar! Nu gaan we er nog meer voor dan ooit te svoren! En wel nu met z`n drieën! Mijn vrouw Natascha is gek van de vissen en koralen, zoonlief Timo nu 8 jaar is gek van alles en heeft een gave om Latijnse namen te onthouden, en ik Martin ben crazy in de zin van controle, overzicht en meten is weten! Je zou dus kunnen zeggen een perfecte combinatie voor deze hobby :thumbsup:.

Na een lange zoektocht vonden we eindelijk het bedrijf dat begreep waar wij voor wilden gaan. Tim en Noortje uit Putten hebben er werkelijk alles aan gedaan om onze wensen te realiseren. Wat een kanjers zijn de beide eigenaren. Hun passie en enthousiasme is aanstekelijk en met hen zijn we dan ook uiteindelijk het avontuur aan gegaan.

Liefde op het eerste gezicht was het, toen ik voor het eerst de Dreambox van Royal Exclusiv zag op Internet. Niet eens wetende van de kwaliteit en het vakmanschap waarmee deze sumps gemaakt worden. Een sump is eigenlijk dan ook niet het juiste woord voor dit mooie product. De naam "Dreambox" is niet alleen veel mooier maar past uiteindelijk ook beter in het plaatje van onze droom. Vele winkeliers hebben geprobeerd mij op andere gedachten te brengen door allerlei negatieve zaken te benoemen. Zelden begreep een winkelier dat verliefdheid leidt tot waanzin! Zelfs mijn vrouw begreep niet dat deze box er echt zou moeten komen!

Voorzichtig stuurde ik mijn eerste mail voor meer informatie naar Torsten Hess van RE in Köln. Vrijwel direct gaf hij antwoord op de vele vragen die ik had. De ene tekening na de andere werd gemaakt. Uiteindelijk na een kleine 40 e-mails was daar het product op papier zoals we hem graag wilden hebben. Een dreambox 100 x 49 x 35cm met een DC 180/ 50 Watt Red Dragon, een Red Dragon opvoerpomp 80 watt met 10 Volt connector en interface voor de Apex. Een ingebouwde media filter 1 x 80 mm en een 80 mm wervelbed filter, beide aangesloten op een inwendig buizensysteem. Nadat we de order geplaatst hadden, hebben we nog het een en ander toegevoegd, doordat ik elke avond meer en meer las over de techniek en mogelijkheden. Vreemd genoeg hebben bedrijven daar nooit problemen mee! De productie zou ongeveer 6 tot 8 weken duren..... dat was prima want dan zouden we ons kunnen oriënteren op de bak. Tja, bij een mooie Dreambox hoort natuurlijk ook een mooi Aquarium..... eerst even goed laten voorlichten in de winkels en vervolgens diverse ervaringen lezen op internet. Diamond Aquaria kwam er veelal uit als een zeer goede Nederlandse bouwer!

Ondertussen zat ik avonden te lezen en te surfen op Internet, waar ik steeds meer informatie kreeg over stromingspompen, verlichting en nieuwe technieken als DSR! Wat is de wereld toch veranderd sinds mijn vorige bak jaren geleden. Omdat het voor ons (ondanks de oude kennis) toch een ingewikkelde hobby is, hebben we er voor gekozen om dit project in stukjes te gaan benaderen en alles rustig aan te schaffen. Wel met de voorwaarde dat er zoveel mogelijk onderdelen compatible zijn met elkaar en bij voorkeur te bedienen via 1 computer systeem. Tjonge tjonge, mijn mond viel open bij het zien van de Vortech MP 40 op de Amerikaanse sites. Mijn vrouw vond ze daarentegen echter op de zijkant van de ruit foei-lelijk, hoe gaan we dit nu weer oplossen..... Simpel, je laat haar gewoon de Maxspect Gyre zien, ook een goede pomp maar dan nog groter! Na een maandje sparen hebben we bij de aquariumzaak de eerste grote aankopen gedaan.....

Penny-wise and pound-foolish; Sparen dat deden we inmiddels al langer door niet meer te roken en de gelden daarvan apart te leggen voor de hobby, dit jaar alleen op vakantie te gaan in Mei, te switchen naar een voordelige ziektekosten verzekeraar (aquarianen leven immers volgens de BBC langer!) en door goedkoper gas en licht in te kopen. Alle beetjes helpen immers! Daarnaast hebben we doelen gesteld. 1) Simpelweg genieten van de schoonheid van moeder natuur. 2) Goed oriënteren op de vernieuwingen van de laatste jaren. 3) Minimale verspilling (uit respect voor moeder natuur). 4) Less is More....
    Het gevolg van deze doelstellingen zou kunnen zijn, dat de bak uiteindelijk CO2 neutraal gaat draaien over een paar jaar. Vermoedelijk geheel op zonne-energie! Eigenlijk zou toch elke aquariaan met voldoende financiële middelen dit streven kunnen hebben!

Eindelijk was het dan zover, de droomdoos was klaar en mocht worden opgehaald in Köln Duitsland. Ik heb hem samen met mijn vader opgehaald (die inmiddels ook al 74 jaar is). Daar aangekomen kregen we na de eerste kennismaking een rondleiding door de fabriek, alvorens naar mijn eigen geknutselde Dreambox te worden gebracht! Mooi om te zien met hoeveel liefde en passie dergelijke producten in elkaar gezet worden. Het is geen grote fabriek, maar een kwaliteitszaak waar men met liefde praat over hetgeen ze produceren. Een fabrikant die simpelweg (terecht) trots is op hetgeen hij verkoopt. Voordat je de Dreambox meekrijgt moet je de box helaas toch echt eerst betaald hebben. Niettemin zijn dit wel de leveranciers en fabrikanten waar wij ons prettig bij voelen!

Vier weken heeft de box op de eettafel gestaan tot grote ergernis van mijn vrouw....... Stiekem als iedereen op bed lag even de blauwe verlichting aangezet en genieten en dromen van hoe het zou gaan worden. Mijn vrouw heeft mij gedurende deze periode regelmatig professionele hulp aangeraden!

DSCN3943.JPG

Ik vond het samen met de JMB LED verlichting trouwens best mooi staan op de tafel, weliswaar, en daar moet ik haar echt gelijk in geven, niet echt praktisch! Deze verlichting hebben we trouwens mooi weten te maken door de door hun geleverde houders voor open bakken te verzagen naar een houder voor dichte bakken. In ene is het product verheven van normaal naar premium door de glanzende pianozwart gelakte houder! Het oogt luxe waardoor menigeen mij heeft gevraagd welk merk dit nu is! Het is dus betrekkelijk simpel. We beginnen nu met 4 x 36 watt led verlichting Reef Bright. Dit op aanraden van de leverancier! De eventuele warmte wordt weggezogen door een 4 tal mini extra stille ventilatoren; Noiseblocker NB-BlackSilent Fan XM2 40mm x 10mm Ultra Quiet Fan - 3800 RPM - 14 dBA.

Voor het aquarium hebben we gekozen voor een Diamond 150 x 60 x 55cm(waterhoogte) met dichte kap. De overloop heeft 3 gaten in het midden, waarvan de opvoer loopt via 2 loc-lines. De twee droogkamers zijn voorzien van een hellingshoek, zodat de Vortech stromingspompen hierin geplaatst kunnen worden. Het frame is volledig betimmerd en voorzien van kit op de naden. Ik heb een viertal gaten achterin laten maken voor eventuele warmte afvoer en/ of snoeren. Onder de kast is ruimte voor stekkerdozen, warmte gevende trafo`s en adaptors.

Genoeg over alle randzaken, laat de bak maar komen. Welnu, op woensdag 29 juli 2015, toevallig ook onze trouwdag, werd de bak dan eindelijk gebracht.

DSCN3965.JPG

Hieronder kun je ons volgen vanaf de start! Veel leesplezier...

Laatst bewerkt: 17 aug 2015
    RvdH en Rob.h vinden dit leuk.
  2. Toontje 52

Toontje 52 Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    241
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    1.936
    Succes met de hobby ! Ik kan mij wel vinden had het zelfde probleem ik was ook 10 jaar gestopt ! Toen ik weer de draad oppakte in 2010 moes ik mij ook goed inlezen ! Wat een techniek is er gekomen in 10 jaar tijd .

3. Rob.h

Rob.h Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    zzp
    Reef Coins:
    450
    Hoelang duurt straks ?!
    Ik ben nu wel benieuwd naar die sump !

Welkom terug :)

Martin vindt dit leuk.
  4. Martin

Leuk Bevonden:
    3.309
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.195
    Voornaam:
    Martin
    Welnu Rob, heb even een paar plaatjes van de bak en de droombox voor je!
    DSCN4019.JPG

DSCN4021.JPG

DSCN4023.JPG

gowap, RvdH, nicoenfreddy en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Rob.h

Rob.h Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    zzp
    Reef Coins:
    450
    Vind ik leuk !

6. w.vreeswijk

w.vreeswijk Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    2.312
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Liftmonteur
    Reef Coins:
    5.866
    Voornaam:
    Wesley
    Super mooi zeg heb ze gemaakt zien worden en er komt er op zeker hier ook nog eentje.
    Succes met de opstarte maar dat moet helemaal goedkomen.

Groetjes wesley

Martin vindt dit leuk.
  7. Toontje 52

Leuk Bevonden:
    241
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    1.936
    dat ziet er gelikt uit :money:

8. Martin

Leuk Bevonden:
    3.309
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.195
    Voornaam:
    Martin
    Vroeger bouwde je ook een soort van Berlijnse muur aan levend steen, zo veel en zo hoog mogelijk, nu ben ik een avond aan het lezen hoe je moet AQUA-scapen. Dat is best nog lastig! Heeft er nog iemand een mooi voorbeeld? Heb hierin wel de stelling less is more ....

9. Martin

Leuk Bevonden:
    3.309
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.195
    Voornaam:
    Martin
    Het is ff sparen, maar dan heb je ook wat! Het heeft me wel 1000 e-mails gekost en twee ritten naar Köln, om de bak zoals ik hem wilde in elkaar te krijgen. Het is wel leuk dat je daar bij ophalen van je Dreambox ook een rondleiding krijgt! Eigenaar Klaus Jensen was gewoon in de fabriek bezig!

nicoenfreddy en Maarten vinden dit leuk.
  10. w.vreeswijk

Leuk Bevonden:
    2.312
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Liftmonteur
    Reef Coins:
    5.866
    Voornaam:
    Wesley
    Ja het is een schitterende fabriek.
    Toen wij er waren stond klaus ook gewoon achter de draaitafel schitteren zon man wie zo staat voor zen producten.
    Het is aan alles te zien ook.

Groetjes wesley

11. w.vreeswijk

Leuk Bevonden:
    2.312
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Liftmonteur
    Reef Coins:
    5.866
    Voornaam:
    Wesley
    Miss heb je aan deze fotos wat.
    Vind die laatste erg mooi.
    Maar de mijne mooier hahah

Groetjes wesley

12. Toontje 52

Leuk Bevonden:
    241
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    1.936
    dit is mijn koraal rif mijn vissen kunnen alles vinden tussen de levend steen +- 125 kilo .
    ik doe maar 2 blokjes voeren 1 x krill + 1 x Mysis per dag op 16 vissen .
    zelf vermoed ik dat je het met Atol steen dat niet redt ! maar doet wat je zelf mooi vind !!! DSC_3548 (3).JPG

nicoenfreddy en Martin vinden dit leuk.
  13. Martin

Leuk Bevonden:
    3.309
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.195
    Voornaam:
    Martin
    Goede genade, die laaste is a piece of art! Is dat echt jouw bak?

14. williamdv

williamdv Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    200
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    electricien
    Reef Coins:
    2.913
    Voornaam:
    william
    erg gaaf die dreamboxen.
    wat staat er naast je dream box?? zie wel een osmosevat staat
    wat voor techniek heb je er in staan

15. w.vreeswijk

Leuk Bevonden:
    2.312
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Liftmonteur
    Reef Coins:
    5.866
    Voornaam:
    Wesley
    Heey martin bedankt dat is mijn bak kijk maar eens in men dagboek.

Groetjes wesley

16. Maarten

Maarten Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    831
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Militair
    Reef Coins:
    13.841
    Voornaam:
    Maarten
    Super systeem, ben benieuwd naar jullie verdere ontwikkelingen.

17. Martin

Leuk Bevonden:
    3.309
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.195
    Voornaam:
    Martin
    Naast het Osmose-vat staan drie cilinders voor auto dosing NaHCO3 natriumcarbonaat, MgCI2 Magnesium Chloride en CaCI2 Calcium Chloride verder gaat de bak volledig draaien op de DSR techniek.

williamdv vindt dit leuk.
  18. Martin

Leuk Bevonden:
    3.309
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.195
    Voornaam:
    Martin
    Dat heb ik gedaan! Gossie, wat een adembenemend schoonheid in handen van een ware kunstenaar, ...........
    Door het zien van alle foto`s heb ik met de opgedane inspiratie afgelopen nacht het Aquascapen weten te volbrengen! Ik kan jouw creatie natuurlijk niet overtreffen maar tussen de Berlijnse muur en de Tja Mahal zit nog een hele wereld van schoonheid!

19. p0st

p0st Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    65
    Voornaam:
    Anton
    Allereerst; wauw wat een prachtige bak! Ik ben zelf ook al na aan het denken over mijn volgende bak en jouw bak is echt super geworden, echt helemaal af van het frame tot de bak tot de sump! Ik ben zelf ook met een stapel stenen begonnen en heb er inmiddels redelijk een vorm in weten te scapen, wellicht ook nog ter inspiratie een fotootje :)

Martin vindt dit leuk.
  20. w.vreeswijk

Leuk Bevonden:
    2.312
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Liftmonteur
    Reef Coins:
    5.866
    Voornaam:
    Wesley
    Bedankt martin.
    Ben benieuwd naar je scape laat de fotos maar komen.

Groetjes wesley

Deel Deze Pagina

Laden...