Jack in the box en Zandhapper jagen elkaar op?

Discussie in 'Vissen & Zeepaarden' gestart door CaptainN, 3 apr 2018.  |  Print Topic

1. CaptainN

CaptainN Aquariaan Dreamreef Rookie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    0
    Reef Coins:
    57
    Voornaam:
    Jim
    Allen,

Enigszins met handen in het haar stel ik deze vraag.
    Wij hebben een Sera Marin 130 liter zeeaquarium met daarin een jack-in-the-box (Opistognathus Aurifrons) en een zandhapper (Valencienna Wardii). De rest van de bezetting is vooral erg rustig; 2 driebands anemoonvissen, zesstreeplipvis, poetsgarnaal en een kleinblijvende zee-egel. Alle bezetting is vrij klein voor hun doen (niet mager, maar gewoon fysiek klein).

Zoals bekend heeft een 130 liter aquarium niet bijster veel "vloeroppervlak" (grind 1 - 3 mm) en de sump achter het aquarium. Momenteel moeten wij hier dagelijks de óf de Jack óf de zandhapper óf beide uit halen. Van de Jack-in-the-box is bekend dat dit zeker in het begin springers zijn, dus daar waren we op voorbereid en hebben we de scheiding tussen aquarium en sump zo goed mogelijk dicht gemaakt.

Maar toch lukt het ze. De Jack in the box lijkt zijn plekje(s) gevonden te hebben en eet mee met de pot (momenteel krill en mysis). Van de zandhapper kan ik wat minder hoogte krijgen, omdat hij momenteel iets te vaak vrijwillig in de sump zit.

Ik heb geen vijandigheid onderling gezien, maar in de nacht hoor je soms wel springen in de bak. Zou het kunnen dat deze twee elkaar opjagen door het relatief kleine grondoppervlak waar ze allebei leven? Of is het de zandhapper zelf die zijn plekje niet kan vinden. Of speelt er wat anders?

Het liefst neem ik natuurlijk geen afscheid van vissen, zowel in wegdoen als overlijden, maar dit is ook zielig als het zo blijft (en vervelend voor ons, maar dat is bijzaak)

2. Sea wave

Sea wave Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Vrouw
    Reef Coins:
    215
    Voornaam:
    Veerle
    Hoi Jim,je kan altijd een netje spannen over het aquarium dit is verkrijgbaar in de speciaalzaken voor springende vissen
    Mvg Veerle

3. JANSCH

JANSCH Moderator Staff member Moderator

Leuk Bevonden:
    690
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    6.857
    Voornaam:
    Jan
    Jack in the box moet wel een dikke zandbodem hebben, als je die niet kan realiseren dan moet je er niet aan beginnen, normaal slaapt de Jack in zijn holletje in het zand en voordat het licht uit gaat dan sluit hij deze af met een schelpje of een stukje koraal, zo te zien toont hij dat gedrag niet in jou aquarium, en het zelfde geldt voor de zandhapper.

4. CaptainN

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    0
    Reef Coins:
    57
    Voornaam:
    Jim
    Het is een dichte bak aan de bovenkant, maar ze krijgen het voor elkaar dus de halve centimeter ruimte in de afscheiding tussen de bak zelf en de sump te springen.
    Netje is mijn inziens dan ook niet direct de oplossing

Jack in the box heeft inmiddels een vast holletje, gelukkig. Goed beschud in een dikke laag zand (cm of 5, 1-3mm) onder het levend steen. Of hij hem afsluit heb ik nog niet naar gekeken, dat zal ik eens observeren, maar ik denk dat hij wel redelijk zijn plekje heeft gevonden.
    Blijven vooral de zorgen bij de zandhapper en de combinatie van de twee.

5. JANSCH

JANSCH Moderator Staff member Moderator

Leuk Bevonden:
    690
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    6.857
    Voornaam:
    Jan
    Anders moet er een van de 2 eruit, waarschijnlijk lijkt de zandhapper teveel op een Jack in the box.

6. CaptainN

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    0
    Reef Coins:
    57
    Voornaam:
    Jim
    Dat is natuurlijk altijd de minst leuke optie, op slachtoffers na. Maar wat moet dat moet. Ik kijk het nog even een paar dagen aan voor de zekerheid. Mochten er nog andere opties zijn sta ik daar uiteraard voor open.

7. CaptainN

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    0
    Reef Coins:
    57
    Voornaam:
    Jim
    Even een update.
    Het lijkt te gaan om een territorium probleem. Wij hebben onder een deel van de stenen een doorkijk/grot van een paar centimeter hoog en zeker 8x8 cm vloeroppervlak. Jack in the box had hier achterin een holletje gemaakt, maar dat bleek ook het favoriete plekje van de zandhapper te zijn geworden.
    Een hol maken met iemand die hem steeds dicht gooit werkt niet, dus Jack is verhuisd naar de buitenkant van de grot, onder de stenen, naar een nieuw hol (voor de ruit, wat ik dan weer als bonus zie) en de zandhapper ligt lekker in de grot. Nu leven ze in vrede en eten allebei goed (krill en mysis momenteel)

Jack wordt nog voorzien van wat schelpen in verschillende maten, om zo zijn holletje af te kunnen sluiten indien gewenst.

JANSCH vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina

Laden...