Het dagboek van een Rotterdams 1200 liter aquarium

Discussie in 'Dagboeken' gestart door GRV6, 19 apr 2018.  |  Print Topic

1. GRV6

GRV6 Aquariaan Dreamreef Rookie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    65
    Voornaam:
    Gavin
    Hallo allemaal,

Sinds deze week zitten mijn vrouw en ik op dit forum.

Mijn naam is Gavin ik ben 26 jaar en woon samen met mijn vrouw, Raquel 22 jaar, in Rozenburg Zuid-Holland.

Wij zijn sinds 2015/2016 overgestapt van zoet water aquaria naar zeewater aquaria en zijn heel erg blij met die verandering aangezien zeewater aquaria vele malen kleurrijker kunnen zijn!

Wij zijn begonnen met een D&D bakje van 100l (die gebruiken wij nog steeds af en toe, bijvoorbeeld om onze buttons te redden van de nieuw aangeschafte Vijlvis...) Hier hebben wij een goeie 2 jaar plezier van gehad voordat wij besloten om een (iets) groter aquarium te gaan kopen. Via internet hebben wij een leuk 2e hands aquarium gekocht van iemand die hem op maat heeft laten maken in zijn huis. Wij zijn gestart met dat aquarium op: 18-10-2017.

Gegevens wat wij op dag 1 gekocht hebben:

Bak op maat: 250 x 65 x 65
    Verlichting: 5x dubbele Giessemann T5 54W armaturen
    Afschuimer: Aquamedic Turboflotor 5000 shorty compact inclusief 2 pompen
    Sump: 3 vaks sump van ca. 200 liter
    Opvoerpomp: 3500 liter
    Stromingspompen: 2x Tunze 6105 pompen op een Tunze 7096 multicontroller
    pH controller: Dennerle pH Controller evolution deluxe
    mV controller: Aqua Medic 2001 c mV controller
    Ozon apparaat: Sander Certizon C50 met goedkoop luchtpompje van Schego
    Kalkreactor: Aqua Medic Kalkreactor KR-blue
    CO2 fles

Je kan ervoor kiezen om de opstart in film te bekijken (filmpje toegevoegd van de eerste 2 maanden t/m de algenfase), of om het uitgeschreven verhaal, vanaf de bak ophalen tot op heden, hieronder te lezen!

Filmpje:

Dag 1:

Met een geleende stationwagen en aanhanger van mijn werk gingen we dan, een aquariumpje ophalen in Oud-Vossemeer, is voor ons een goede 50 minuten rijden dus dat is goed te doen. Samen met nog een stel gingen wij wel even dat aquarium ophalen.... (250 x 65 x 65). We hadden geen flauw idee hoe zwaar dat zou kunnen wegen. Zoals wij zeggen in Rotterdam "niet lullen maar poetsen", dus dat ging lukken.

Na een leuk tochtje van iets meer dan een uur, aangezien je geen 100 kmh mag met een aanhanger, kwamen wij aan in het kleine dorpje Oud-Vossemeer. Na de auto en aanhanger goed voor de deur gezet te hebben ontmoette wij de verkoper, een hele aardige man van eind dertig schat ik. Het eerste wat wij allemaal dachten toen wij de bak zagen staan in die woonkamer was: "op de foto zag die er kleiner uit". Zo stoer als dat we waren gingen wij ons eraan wagen, dus ik samen met de meegenomen vriend tillen. MAAAAAN wat en zwaar %$#@& ding zeg.... na nog geen 2 meter realiseerde wij ons dat we veel meer handjes nodig hadden om dit ding thuis te krijgen op de juiste plek. Dus wij vroegen de vrouwen en de verkoper om hulp. Na veel puf en gesteun en met moeite kregen wij met z'n vijven het hele zooitje in de aanhanger. GELUKT, blijblij, maar nu nog thuis op zijn plek krijgen.... Dat zouden we later wel zien. Na wat vrolijke praat zei de verkoper dat hij ook nog een heleboel techniek te koop had staan wat bij dit aquarium hoorde, na wat overleg besloten wij die ook maar op te gaan halen.

Onderweg naar huis keek ik heel vaak in mijn binnenspiegel om te zien hoe dat het aquarium zich hield op de aanhanger. Na wat flinke heuveltjes en hobbeltjes zag ik toch echt dat de bak begon te schuiven ten opzichte van de RVS kast eronder.... Auto aan de kant van de weg, wij nog eens goed kijken wat er mis was. Schijnbaar stond het aquarium niet precies in het midden van de aanhanger dus de spanbanden duwde met ieder hobbeltje de bak steeds meer naar het midden terwijl de kast bleef staan. Na wat gesjor stond het hele zwikje in het midden, mooi dan kunnen we weer onderweg. Ohja, bijna vergeten, tijdens het herpositioneren van de sump sneed ik bijna mijn wijsvingertopje eraf aan een glasscherf, altijd fijn aan de kant van de weg. Dat werd in ieder geval niet meer tillen voor deze jongen.

Onderweg naar huis kwam ik op het heldere idee om wat betrouwbare vrienden in te schakelen. Eenmaal thuis aangekomen stonden er 6 blije gezichten te kijken hoe ik de aanhanger achteruit voor mijn voordeur wist te manoeuvreren. Gelukkig, ze zijn er allemaal. Met 6 flinke gasten werd alles op zijn plek gezet. Een aantal biertjes en schouderklopjes later zaten we samen voor het aquarium op de bank. Verslagen en verbluft door dat gigantische apparaat in onze woonkamer.... Tijd om te gaan slapen.:zzz:

(niet elke dag is zo memorabel en zal daarom niet zo uitgebreid worden beschreven) ;)

Resultaat dag 1:
    20171012_172818.jpg

Dag 2:
    "Zou die er nog staan?...", "ja hij staat er nog". Dat zeiden we tegen elkaar toen we de volgende dag beneden kwamen. :inlove:

Dag 10:
    Het ophalen van de apparatuur. Hiervoor gingen we niet naar Oud-Vossemeer maar naar Goes. Schijnbaar lag daar alle apparatuur wat bij de bak hoorde. Wat we toen kochten:

Afschuimer: Aquamedic Turboflotor 5000 shorty compact inclusief 2 pompen
    Opvoerpomp: 3500 liter
    Stromingspompen: 2x Tunze 6105 pompen op een Tunze 7096 multicontroller
    pH controller: Dennerle pH Controller evolution deluxe
    mV controller: Aqua Medic 2001 c mV controller
    Ozon apparaat: Sander Certizon C50 met goedkoop luchtpompje van Schego
    Kalkreactor: Aqua Medic Kalkreactor KR-blue
    CO2 fles
    Seneye waardes meter
    Groot netje
    Elektrische ruitenkrabber
    Elektrische bodemafzuiger
    Nog een hoop slangetjes, een overhevelpompje, tijdklokken en nog veel meer kleinmateriaal.

Eenmaal thuisgekomen heb ik netjes alles uitgevogeld en geïnstalleerd.

Resultaat dag 10:
    20171014_182656.jpg
    20171014_195600.jpg

Dag 12:
    Het dood steen is binnengekomen. Via een website goedkoop op de kop getikt, 90 kg wel te verstaan.
    We zouden als we het aquarium gevuld hadden nog eens 50 kg levend steen ophalen via een kennis van Facebook.

20171017_185347.jpg

Dag 14 en 15:
    Eindelijk gingen we er iets in doen!!! :party:

Alleen maar water.... Nouja dat is alsnog beter dan niets. Hoe doe je dat eigenlijk? Laat je een vrachtwagen komen en de bak volpompen? Laat je een jerrycan van 1000 liter komen en pomp je die zelf leeg? Wij deden het in ieder geval met 8 jerrycans van 20 liter per stuk en 2 van 40 liter. Voor de minder snelle rekenaars onder ons, dat is dus 240 liter per keer wat je kan halen. Om een aquarium van 1200 liter te vullen moet je dus precies 5 keer op en neer rijden. De aquariumwinkel is 15 minuten rijden vanaf ons huis, dat is dus 30 minuten heen en weer, 20 minuten voor het vullen van de 10 jerrycans..... en 15 minuten voor het legen, dat allemaal 5 keer.... Hier zijn wij dus ongeveer 6 uur mee bezig geweest... Aardig klusje. Om niet al te moe te worden hebben wij, op aanraden van een goede kennis, een grote plastic bak gehaald bij de action om daar het water in te gooien en dan met een opvoerpomp het aquarium in te pompen. Dat is een spannend moment want we weten niet of de bak lekdicht is.... Gelukkig is die dat wel!

Daarna begonnen met "scapen". Uiteindelijk besloten om een open rif te bouwen met veel zwemruimte voor mooie grote doktersvissen die we graag wilde in de toekomst. Tot diep in de nacht bezig geweest... nog niet af...:zzz: Helaas dan maar de volgende ochtend verder:'( de woonkamer was een bende :'(

Resultaat dag 14 en 15:
    20171017_151608.jpg
    20171017_185324.jpg
    20171018_104426.jpg
    20171018_120858.jpg

Dag 24:
    De bak staat nu 10 dagen te draaien op gecombineerd ingedraaid levend 50 kg en 90 kg dood steen. We hebben een paar dagen een piek van groen-alg gehad, maar inmiddels is dat weer naar een normale hoeveelheid teruggezakt. De tunze stromingspompen gingen helaas na 2 dagen al kapot dus we hebben snel 2 pompen gehaald, de Jecod SW-15 die nu al een week continu staan te pompen. (Super tevreden)

Vandaag voor het eerst de waardes gemeten na 10 dagen draaien:

pH: 8,5
    KH: 6
    NH: 0
    NO2: 0,35
    NO3: 5
    PO: 0
    Zout: 1,029
    Temperatuur: constant 26-27 graden

We wachten nu op de piek in bruin-alg die ik al zo vaak heb gezien bij een opstart, maar ik weet niet of we die gaan krijgen omdat we ingedraaid steen gebruiken. De bak komt vol met leven, er zitten heel veel brokkel zeesterren in en slakken, die al druk bezig zijn, vandaag voor het eerst ook een kleine borstelworm gezien en we hebben een klein rood kreeftje in de bak.

20171019_203023.jpg
    20171021_182627.jpg
    20171023_171611.jpg
    20171121_174443.jpg

Dag 38:
    De bak staat nu ongeveer 5 weken te draaien met steen, 50 kg ingedraaid levend steen en 90 kg dood steen. Aangezien de meeste alg is verdwenen en de bak er redelijk schoon uitziet gaan wij er zand indoen. Na enige informatie verzameld te hebben over de diameter van de korrels hebben wij besloten om toch maar niet het fijne fiji zand te halen maar een grovere korrel.

Wat een genot om het prachtige witte zand te zien, met de mooie stenen erop. Dat samen met het gekabbel van het water op de achtergrond, dit is precies waarom wij hieraan zijn begonnen! HEERLIJK!:inlove::thumbsup:

Note: de KH is gedaald naar 5, in de gaten houden

20171125_175233.jpg
    20171125_184950.jpg

Dag 42:
    Vandaag gaan wij het eerste leven toevoegen, in de vorm van de schoonmaakploeg.

Wij hebben gekocht:
    Zandzeesterren
    Poetsgarnalen
    Slakken, 3 verschillende soorten
    Hermietkreeften
    Zee-egels, 2 verschillende soorten

Wat een gedoe dat druppelen met 1 slangetje, les voor de volgende keer, niet zoveel in 1x kopen, dat scheelt met druppelen.

Note: Gemerkt dat de bak te warm is, constant rond de 27 graden. Dit alleen maar door de verlichting die erop staat, we hebben nog geen verwarmingselement. We gaan wel snel een element halen voor 's nachts want dan zijn de lampen uit en zakt de temperatuur weer teveel. :displeased:

Dag 52:
    Vandaag gaan de eerste vissen erin #enthousiast......... We hebben van de kleine bak een aantal vissen overgezet, een fridmani, een lipvis, 2 juffers, 2 clownsvissen, een sier pijlvis en een Chinese pijlvis. Daarnaast ook nu al het ander leven overgezet, de schoonmaakploeg en de koralen.

We hebben een kleine baby picasso gekocht, een harlekijnvis, een gele dokter en een mooie roodstreep lipvis :inlove:

Het ziet er niet uit! Zo'n grote bak, die paar kleine visjes en koralen zie je geeneens zitten. Triest, snel maar vullen met koralen en vissen... JAAAAA. :d

Maar zoals men hier wel weet: Geduld is een schone zaak, voor aquaria is het zelfs noodzaak!

Note: De bak is nog steeds te warm, dat wordt wat als de zomer aanbreekt :'(
    De vorige eigenaar had er zelf een koeler op aangesloten maar die had hij helaas niet meer, die krengen zijn duur :surprised:

20171126_093722.jpg
    20171201_142408.jpg

Dag 59:

Helaas zijn de harlekijn en de kleine picasso allebei dood... Van de harlekijn hebben wij ons helaas niet goed genoeg ingelezen, we hebben er zoveel spijt van! Die arme vis. Deze vissoort zijn heel moeilijk te houden en zeker geen beginnersvissen, deze vissen eten heel erg moeilijk, hoe lekker en makkelijk de maaltijd ook te halen is.

De kleine baby picasso is ook te vroeg dood gegaan, dit schijnen nogal broze visjes te zijn. Na wat contact met de winkel mochten wij een volwassen picasso ophalen zonder bij te betalen! BETER:party:

Dag 98:

Inmiddels hebben wij al een heleboel vissen in het aquarium zitten, al 4 dokters, 3 lipvissen, 2 pijlvissen, 2 clownsvissen, 2 juffers, 1 Goby en 2 anthiassen en ook al een stuk of 20 kleine koraal stekjes.

Ik merk dat onze mV behoorlijk is gedaald, deze heb ik niet goed genoeg bewaakt. Ik lees zelfs af en toe een waarde af onder de 100... Na wat aanpassingen aan het ozon apparaat zie ik die gelukkig alweer stijgen en zit die stabiel tussen de 200 - 300.

We hebben ook last van rode flap, dit is natuurlijk het beste te bestrijden met bacterie ampullen. We hebben er een aantal toegevoegd maar dit werkt nog niet echt goed genoeg, schijnbaar is de dosis die we toevoegen te laag. Al wat geprobeerd om weg te zuigen en af te borstelen, maar dit werkte niet echt goed. Hier zijn we weer even mee bezig.

Note: De bak is nog steeds te warm (27 graden) en we kampen nog steeds met rode flap:displeased: BAHBAHBAH:@ en alsof het niet genoeg is... glasanemonen gezien :'(

20180226_070702.jpg
    Aquarium 2.jpg
    20180226_070727.jpg

Dag 120:

Ondanks de temperatuur en de flap, waar we nog steeds mee bezig zijn, hebben we toch weer een aantal vissen gekocht en via Facebook weer een hoop mooie koraal stekjes:d

Het begint ergens op te lijken :party::party::party:

Note: nog steeds dezelfde manco's, glas anemonen groeien de pan uit:(

20180328_165529.jpg
    Screenshot_20180313-213536-02.jpeg
    20180328_165728.jpg

Dag 160:
    We hebben het een tijdje rustig aan gedaan. Helaas zijn beide stromingspompen kapot gegaan, gelukkig binnen de garantie dus konden direct nieuwe ophalen, wel snel zeg, ze draaide pas 4 maanden:displeased:. Een paar kleine koralen gekocht die er vooral 's nachts mooi bij staan. Verder misschien een enkele vis gekocht. Voor het eerst een paar echt mooie nacht foto's gemaakt!

We hebben een vijlvis gekocht om die irritante glas anemonen op te vreten :d

20180403_233850.jpg
    20180403_234822.jpg
    20180405_002651.jpg
    20180405_171822.jpg

Dag 182:
    De nieuwe aanwinst de vijlvis bleek een gefrustreerde %$&*# vis die binnen 2 dagen onze acans en 2 verschillende soorten buttons heeft opgevreten :devil: We konden hem wel schieten!

Gelukkig hebben we nog onze kleine 100 liter bak staan, we hebben de steen waar onze zoa's op zitten netjes in die bak gelegd. De acans is een verloren zaak die is echt dood, komt nooit meer terug. Maar tot mijn verbazing, zag ik gister, zijn er van allebei de soorten buttons die de vijlvis heeft aangevreten nog 3 kleine poliepjes overgebleven... dus die gaan we alle liefde en tijd en ruimte geven om weer helemaal mooi op te bloeien :inlove:

Gister hebben we de rode flap heel goed afgezogen, we hebben een hoge dosis nieuwe bacteriën toegevoegd en gaan nu de komende paar dagen alle verlichting meer 3 uur per dag laten branden. We hopen op deze manier nu eens af te zijn van die stomme rode flap!

Vandaag was een loeihete dag, de temperaturen vlogen boven de 27 graden, gelukkig hebben we vandaag al de lampen uit anders waren we de pineut:surprised:

Maar even bekijken hoe we nu de komende zomer gaan bestrijden. We zitten te denken aan een goede 2e hands koeler, of een airco voor de woonkamer. In ieder geval, dat is de volgende uitdaging!

Ik hoop dat jullie hebben genoten van het dagboek zover, voor degene die alleen maar zijn gaan lezen raad ik aan om nu alsnog dat eerste filmpje te gaan kijken, kijken of je de momenten terugziet die ik heb uitgeschreven. Voor degene die alleen het filpmje hebben bekeken en daarna naar onder zijn gaan scrollen: ik hoop dat jullie alsnog gaan lezen en de foto's bekijken die ik heb toegevoegd.

Ik sluit vanavond af met een paar mooie foto's en wens iedereen een welgemeende "slaap lekker" en groetjes uit Rotterdam!:thumbsup:

20180410_181520.jpg
    20180406_173640.jpg
    20171018_151453.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Barbara en wim en Martin vinden dit leuk.
  2. JANSCH

JANSCH Moderator Staff member Moderator

Leuk Bevonden:
    690
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    6.857
    Voornaam:
    Jan
    Welkom hier op het forum, een aardig verslag heb je er van gemaakt, de bak ziet er al goed uit na zo'n half jaar.

3. erikerik

erikerik Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    52
    Voornaam:
    Erik
    Hey,

Das een behoorlijke onderneming geweest zeg, hadden jullie niet pas bij mij een stekje opgehaald??

Succes met het vullen van jullie aquarium!

Mvg,

Erik

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

4. paul vingerhoets

paul vingerhoets lid cerianthus Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    493
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    chauffeur
    Reef Coins:
    1.563
    Voornaam:
    Paul
    Wordt al wat. Zou alleen wel werk maken aan die hoge temperatuur, voor je het weet zijn je koralen wit en kennen je vissen de rugslag.

Een koeler zou een oplossing zijn zeker als je die buiten kunt zetten maken stiekem nog wel wat geluid.

Voordeel van een goede airco is dat je zelf je hoofd ook koel kunt houden zo nu en dan.

5. GRV6

GRV6 Aquariaan Dreamreef Rookie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    65
    Voornaam:
    Gavin