Traditioneel/Overig De Reeuwijkse Riffen (1400 liter)

Discussie in 'Dagboeken' gestart door BvN, 16 jan 2016.  |  Print Topic

1. BvN

BvN Mantises are friends, not pests! Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    1.329
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    4.503
    Ik open bij deze een nieuw dagboek voor de bakken die ik aan het voorbereiden ben. Ja het is meervoud want het worden er 2 die geschakeld zijn!!

De RSM heb ik in oktober 2010 opgestart en daarmee in de jaren daarna kennis leren maken met veel van de aspecten die bij een zeewater aquarium horen. Alle zal ik nog niet zeggen, maar het waren er enorm veel. Deze ervaringen waren positief en negatief waarbij ik ook overwogen heb om er de stekker uit te trekken. Maar toch gaf het me ook een steeds rust en een positieve drang om er weer wat moois van te maken na een tegenslag want iets nieuws leren gaat gewoon met vallen en opstaan.
    In dit proces heb ik diverse methoden uitgeprobeerd en gehanteerd waarbij ik ondertussen voor mezelf een middenweg gevonden heb en waarmee ik zelf een goed evenwicht heb gevonden tussen de tijd en kosten die het met zich meebrengt.

Ik heb voor de RSM een dagboek bijgehouden en is via onderstaande link te vinden:
    Mijn RSM250 dagboek

Daarnaast heb ik ook voor het houden van een Peacock Mantis een dagboek bijgehouden.
    Mijn Stomatopod dagboek

Waar de meesten die net zoals ik besmet zijn geraakt met het ongeneselijke zeewatervirus snel na de eerste bak groter gaan had ik die mogelijkheid niet direct omdat ik er de ruimte niet voor had maar ondertussen ben ik verhuisd en is dat probleem er niet meer.

Wie mijn RSM250 dagboek weleens lezen weten dat ik ondertussen bezig ben met de voorbereiding voor nieuw bak. Ik heb genoeg redenen om nog even te wachten maar kan daarvoor het geduld niet meer opbrengen. In November heb ik bijna een schitterende 2 meter bak aangeschaft die op marktplaats werd aangeboden. De koop ging echter niet door maar de schakelaar in het koppie was om. Vele slapeloze nachten verder zoals alleen kinderen de dag voor hun verjaardag hebben heb ik de knoop doorgehakt. Er gaat een grote bak komen en nu!!!

Tijdens die slapeloze nachten had ik genoeg tijd om na te denken over wat er moest gaan komen. Of was dat nadenken juist de reden van de slapeloze nacht?! Hahaha naja…
    Ik wilde een onderkomen voor zowel de bewoners van de RSM, maar ook voor de Peacock mantis die ik heb. Deze kunnen uiteraard niet samenleven dus moest ik daar iets voor verzinnen. Inderdaad 2 meter die ik eigenlijk net kwijt kan?, een grote bak met gelijmd tussendeel? Twee losse bakken? Maar ik wil ook geen ratjetoe aan verschillende aquaria. Daarbij wil ik ook een refugium en stekkenbak, maar dan ook weer niet allemaal verschillende systemen met bijkomende waterverversingen, tests en toevoegingen.

Omdat ik sinds jaren ook erg gecharmeerd ben van de diepte werken die een kubus biedt en ik dit type aquarium beter in het interieur kwijt kan gaat het een kubus worden.
    Zelf heb ik op een of ander manier iets met het magische volume van 1000 liter of meer voor een aquarium dus dat is de eerste eis ;) Een refugium en en onderkomen voor een mantis gaan ook prima samen dus deze wil ik combineren in een speciaalbak welke geschakeld is met de kubus. Omdat het esthetische ook belangrijk is komen beide bakken op 1 meubel te staan.

Wat gaat het dus worden…

Rif aquarium (+/- 1000 liter)
    De kubus wordt 1200 x 1200 x 800 (lxbxh in mm) De waterhoogte wordt ongeveer 72 cm. Ik kies niet voor rimless omdat dit toch flink duurder wordt en ik een waterlijn ook niet mooi vind om te zien. Er komt daarom een lichtlijst van 10 cm omheen.

Speciaalbak (160 liter)
    De speciaalbak voor de mantis en tevens refugium wordt 700 x 500 x 500(lxbxh in mm) Waterhoogte +/-48 cm.

Meubel
    Het meubel wordt ongeveer 85 cm hoog om genoeg ruimte voor de sump, stekkenbak + verlichting, osmose voorraad en overige apparatuur in kwijt te kunnen.

Sump (170 liter)
    Het wordt een 3 vaks sump met de afmetingen 1100 x 800 x 500/400 (lxbxh in mm). De achter en rechterzijde 500 mm hoog tegen spatten. Voor en links is 400 mm hoog. Ik wil deze zo eenvoudig mogelijk houden ivm schoonmaken. Daarom komen er geen gafzakken in, maar een rooster met watten in het eerste vak.

Stekkenbak (70 liter)
    Afmetingen 900 x 350 x 250 (lxbxh in mm, waterhoogte 23cm)

Osmose (80liter)
    Afmetingen 900 x 400 x 250 (lxbxh in mm)

Omdat ik het zelf enorm makkelijk vind om ook te kunnen zien wat het kan gaan worden en te kijken hoe alles in elkaar kan gaan passen ben ik met Google SketchUp aan de slag gegaan. Tijdens het tekenen kon ik direct zien hoe het zat met de plaats van bijvoorbeeld doorvoeren en hoe deze uitkomen in het meubel, maar ook met de mogelijke afmetingen van de sump, stekken- en osmose bak.
    Dit is het resultaat:

aquarium ontwerp 1.jpg
    aquarium ontwerp 2.jpg aquarium-ontwerp-03.jpg

Vanzelfsprekend is er ook techniek nodig. Ik had zelf wel een voorkeur maar heb ook veel gelezen over de voor- en nadelen van de verschillende producten. Omdat voor mij niet alles nieuw hoeft te zijn heb ik ondertussen al het volgende 2e hands aangeschaft:

Afschuimer: Royal Exclusive BBK Supermarin 250
    Opvoerpomp: Royal Exclusive RD 12000
    Ozon: Sander C50 ozonizer
    Stromingspompen: 2 x Vortech MP40W ES

De overige techniek die er gaat komen is het volgende:

Verlichting rif bak: 2 x ATI Hybride Powermodule 4x39 watt + 2x75 watt
    Verlichting speciaal bak: Nog niet bekend, maar wordt een eenvoudig led armatuur.
    Verlichting stekkenbak: 2 x 39 watt T5 armatuur.
    UV-C: Aqua Medic UV 36W
    Osmose & beveiliging: AMS Sumpguard

Hierbij de nodige PVC, kranen etc. Elk systeem wil ik afzonderlijk af kunnen koppelen zonder het risico dat er iets overloopt. Dit is voornamelijk van toepassing op de speciaalbak aangezien ik hiervan de overloop wil laten uitkomen op de stekkenbak. Hier heb ik daarom een bypass voor in het plan.

In eerste instantie ga ik werken met het doseren van Ca, kH en Mg via Balling. Dit wil ik uiteindelijk vervangen door de inzet van een AMS Dastaco kalkreactor.

De planning is dat ik het systeem rond April gereed heb om te gaan vullen met zoutwater.
    De opstart wil ik doen met 2 of 3 rifkeramiek pilaren, een deel vulsteen en een deel levendsteen.

Dit is 1 van de bakken waar ik me door laat inspireren :)

ScottyFreddy.jpg

Laatst bewerkt: 12 mrt 2016
    nicoenfreddy, RvdH, Net nieuw en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. prhg

prhg Moderator Staff member Moderator

Leuk Bevonden:
    907
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    manager QA/QC snoepfabriek
    Reef Coins:
    2.171
    Voornaam:
    Peter
    Zo zo dit klinkt spannend, gaat vast heeeeeeeeeel mooi worden.

BvN vindt dit leuk.
  3. Ed&Kerstin

Ed&Kerstin Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    1.398
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Vrouw
    Reef Coins:
    8.181
    Is een goed doordacht plan. Zal best mooi worden dus ga je volgen.
    Succes.

BvN vindt dit leuk.
  4. alexhake

alexhake Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    376
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    monteur alu gevels en puien
    Reef Coins:
    453
    Voornaam:
    alex
    dat gaat heel dik worden zeg, kijk er ook al naar uit om het eind resultaat te mogen zien hier.
    veel suc6 alvast

BvN vindt dit leuk.
  5. Thijs v B

Thijs v B Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    579
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    2.050
    Voornaam:
    Thijs
    Wow! Dat word een super project met top techniek! Succes!!
    Gr Thijs

BvN vindt dit leuk.
  6. w.vreeswijk

w.vreeswijk Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    2.312
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Liftmonteur
    Reef Coins:
    5.866
    Voornaam:
    Wesley
    Mooi project man ben benieuwd.

Groetjes wesley

BvN vindt dit leuk.
  7. walthie

walthie Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    320
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    3.886
    Voornaam:
    Omer
    Kan toch niet anders dan een mega mooie bak worden met zo'n goed doordacht plan! Mooie maten trouwens voor die kubus, ik ga dit volgen:-8.
    Succes alvast:thumbsup:

BvN vindt dit leuk.
  8. BvN

Leuk Bevonden:
    1.329
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    4.503
    Ik ga er zeker alles aan doen om er wat moois van te maken. Door velen van jullie is de lat behoorlijk hoog gelegd dus ik heb uitdaging genoeg om iets soortgelijks neer te gaan zetten!!

9. Martin

Martin Time to enjoy! Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    3.310
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.202
    Voornaam:
    Martin
    Onwijs gaaf Bert, wat een mooi project! Leuk dat ons laat mee genieten, dat inspireert ons weer!

BvN vindt dit leuk.
  10. BvN

Leuk Bevonden:
    1.329
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    4.503
    Hey Martin, erg leuk te horen dat ik je kan inspireren met mijn project! Ik zal alle ontwikkelingen delen op het forum dus komt goed!!

Martin vindt dit leuk.
  11. Bjorn_S

Bjorn_S Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    654
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    3.433
    Voornaam:
    Bjorn
    Mooi project hoor. :thumbsup:

BvN vindt dit leuk.
  12. Ratje

Ratje Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    504
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    2.734
    Voornaam:
    Raymond
    Zeer mooi project, dat gaat zeker gaaf worden.

Groetjes Raymond

BvN vindt dit leuk.
  13. gowap

gowap Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    275
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Stukadoor (ZZP er)
    Reef Coins:
    656
    Voornaam:
    martin
    Mooi project. Ga ik zeker volgen.

BvN vindt dit leuk.
  14. BvN

Leuk Bevonden:
    1.329
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    4.503
    Wat als de stroom uitvalt!

Stroomuitval kan dramatisch worden als het uren lang is. De bak staat zonder stroming, de gasuitwisseling is naar nul, de C02 stijgt, de Ph daalt met het afsterven van de mooie koralen als gevolg. Nog langer en de zuurstof raakt op. Vissen beginnen het zwaar te krijgen om uiteindelijk te stikken. Een ramp scenario!!

Ik ben dus aan het kijken naar noodstroom voorzieningen. Een UPS van bijvoorbeeld APC die voor servers gebruikt wordt was de eerste gedachte. Het voordeel is dat hier ook een opvoerpomp op gezet kan worden, alleen om deze uren te kunnen laten draaien heb je een flinke nodig. Opzicht is alleen stroming het belangrijkste voor de eerste uren dus dit is dan overkill.
    Zodoende ben ik gaan zoeken naar een alternatief. Dit zijn zover ik nu zag een Vortech battery backup en de CoralBox Powercell (Chinees product). De Coralbox cost iets meer dan de helft dan de Vortech wat natuurlijk interessant is. De andere optie is zelfbouw!

Het belangrijkste onderdeel van zo'n systeem is de gebruikte accu. De rest, kastje voeding en aansluitingen zijn minder relevant en vergelijkbaar

Vortech battery backup:
    Capaciteit 12v 18Ah accu
    Levensduur: 5 jaar

Coral box Powercell:
    Capaciteit 12v 3.6Ah accu
    Levensduur: niet bekend

Zelfbouw:
    Dit is natuurlijk een vrije keuze.

De Coral box Powercell is zoals verwacht van een chinees product te mooi om waar te zijn. Er wordt geadverteerd met kreten als 1/3 de prijs van de Vortech maar niet dat deze daarbij maar 1/5 van de capaciteit heeft. Ook betwijfel ik de kwaliteit van de accu in z'n geheel wat levensduur, lekken, etc. betreft. Die valt dus per direct af.

Ik ben vervolgens gaan optellen wat zelfbouw gaat kosten. Het is mogelijk om voor ongeveer 70 a 80 euro iets te maken echter heb ik dan de goedkoopste 12v 18Ah accu die ik kan vinden. Een accu met een levensduur van ook 5 jaar kost meer en zijn er vanaf rond de 90 euro. Tel ik daar een lader, aansluitingen en behuizing bij op, dan kom ik toch snel weer op de 130 a 140 euro (een beetje kastje waar die in past is schrikbarend duur!!).

Voor een paar 10tjes meer is de Vortech battery backup te koop dus die gaat het worden. Deze ziet er tevens compact vormgegeven uit.

ecotech-marine-vortech-battery-backup-1051-700x700_1024x1024.jpg

nicoenfreddy en Martin vinden dit leuk.
  15. BvN

Leuk Bevonden:
    1.329
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    4.503
    Verlichting

Een stukje techniek wat me toch blijft bezighouden. Was ik ivm de positieve ervaringen van mede forumleden lang zeker dat er ATI hybride armaturen moesten komen, nu stap ik daar waarschijnlijk toch vanaf.
    Waarom?

Allereerst, de keuze voor de configuratie voor een hybride armaturen staat wel vast en dat is het volgende:
    2 stuks met 4 x 39 watt T5 + 2 x 75 Watt Led

De ATI's zijn een mooi stuk techniek waar mooi licht af komt. Echter vind ik het design wat minder en het oog wil ook wat aangezien ze niet in een gesloten kap komen te hangen. Daarnaast ben ik er steeds meer van overtuigd dat het eigenlijk een T5 armatuur is waar de leds aan zijn toegevoegd voor de licht effecten want het zijn gewoon erg smalle strips. Niet voor niks dat er ook een variant verkrijgbaar is met 8 T5 buizen. Als ik een armatuur met 8 T5's zou overwegen dan bleef ik 100% bij ATI.

Ik flirt dus ook al een tijdje met de Giesemann Aurora's. Eveneens 4 x 39watt T5 en 2 x 75watt led. Het design spreekt me veel meer aan en de led modules zijn een stuk breder (standaard het zijn dezelfde modules als in de Futura gebruikt worden). Hierdoor staan de twee T5 combi's ook een stik verder uit elkaar wat voor meer licht spreiding zorgt als ze wat dichter op de waterlijn hangen. Ik heb tevens het idee dat de led modules iets beter presteren dan die van ATI. Ik trek deze voorzichtige conclusie omdat ik wat meer positieve verhalen hoor over de Giesemann Futura-S dan over ATI's Sirius Led armaturen.

Concreet is het Giesemann armatuur door de grotere led modules bijna 15 cm breder.

ATI:
    872 x 305 x 60 mm (lxbxh)

Giesemann:
    900 x 437 x 99 mm (lxbxh)

giesemannaurorahybrid.jpg

nicoenfreddy, davito33 en Martin vinden dit leuk.
  16. walthie

walthie Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    320
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    3.886
    Voornaam:
    Omer
    Strak design man! Idd mooier dan de ati.:-8

17. gowap

gowap Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    275
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Stukadoor (ZZP er)
    Reef Coins:
    656
    Voornaam:
    martin
    Ik heb zelf de Giesemann boven de bak. Was een rib uit men lijf, maar ben er zeer tevreden over.

18. BvN

Leuk Bevonden:
    1.329
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    4.503
    Goede techniek kost nou eenmaal wat geld. Ik ben ondertussen erg overtuigd van de kwaliteit van deze lampen.

19. BvN

Leuk Bevonden:
    1.329
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    4.503
    Overloop em doorvoeren

Vandaag heb ik de overloop van de kubus meer gedetailleerd uitgewerkt. Het gaat als volgt worden:

2 droogkamers aan weerskanten van de overloop. In elke droogkamer kan ik zodoende een Vortech MP40 plaatsten.
    De schuine kanten hebben als doel om de dode hoeken zo veel mogelijk te vermijden.

In de overloop zelf komen twee 40mm doorvoeren (gat maat 55mm) voor een Herbie overflow systeem. De opvoer wordt een enkele 32mm (gat maat 40mm) doorvoer.

De afwerking van de overloop is vergelijkbaar met die van de Legato aquaria van Diamond.

aquarium ontwerp - overloop bovenaanzicht.jpg

Perspectief:

aquarium ontwerp - overloop perspectief.jpg

Martin, RvdH en Richard46 vinden dit leuk.
  20. Thijs v B

Thijs v B Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    579
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    2.050
    Voornaam:
    Thijs
    Erg leuk project om te volgen! En aan de techniek gaat het ook niet liggen zo te lezen . Maar wat ik me afvraag: ga je op deze manier, met de hoeken van de overloop schuin naar achter, niet juist dode hoeken creëren?
    Gr Thijs

BvN vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina

Laden...