De reefer 350 de luxe

Discussie in 'Dagboeken' gestart door Ferry, 26 jan 2018.  |  Print Topic

1. Ferry

Ferry Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    176
    Voornaam:
    Ferry
    Hallo hierbij mijn dagboek van red sea reefer 350 de luxe . Ik ben op 3 jan begonnen op advies met doodsteen en bacteriën.
    Ik heb als eerste mijn steen zo gepuzzeld en vast geplakt dat ik dag dit gaat het worden dit vind ik mooi. Trots de volgende dag met 5 jerrycans van 20 liter naar de LFS gereden om osmose water te halen want ik had voor 350 liter gereserveerd dus ik regelde zo dat ik nog extra 4 jerrycans van 30 liter kon lenen van de LfS om zo heen en weer te rijden. eindelijk was de bak gevuld en had wat extra water . Op advies begon ik met de bacteriën. toe toevoegen Op de eerste dag met 120 ml en 7 dagen erna 80 ml .
    Elke dag even in de machine kamer kijken zo noem mijn vrouw dat met dat apparatuur of als goed gaat . Naar een paar dagen begon ik een witte waas te krijgen in de bak . Ook de tempratuur schommelt in de bak tussen de 24.4 en de 25.3 . Ik weet dat je geduld moet hebben .maar ik begon me steeds meer te ergen, omdat ik van als leest maar kon geen antwoord vinden voor mijn probleem . Ik kreeg van de forumleden al tip om toch 10 kilo levend steen toe te voegen .ik vond dit eigenlijk toch een goed idee. Dus ik keek naar mijn bak en kreeg steeds meer het gevoel als ik nu ook nog 10 kilo toe moet voegen dat de vissen steed meer er uit gaan zien als Sardien in een blikje . Dus naar een paar dagen ben ik mijn bak weer gaan veranderen zodat als toch tot zijn recht komt .zodra er vissen er kunnen en het koraal dat er voldoende ruimte is .ik het water er weer ingedaan . Maar ik bleeft met ramp toch weer die witte waas in mijn bak zit. Ik stelde mijn vraag op het form en kreeg daar de hulp van de leden ik had te veel bacteriën toegevoegd vandaar de witte waas . Dit gaf mij toch meer rust om zo weer verder te gaan met de op start . Nu nog van de week levend steen halen .

Bijgevoegde bestanden:

2. JANSCH

JANSCH Moderator Staff member Moderator

Leuk Bevonden:
    691
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    6.862
    Voornaam:
    Jan
    Ik zelf blijft een voorstander om met echt vers levend steen op te starten, dat geeft het geheel een enorme boost, dat met dood steen heb ik zelf een keer geprobeerd maar nooit meer.

Ferry vindt dit leuk.
  3. prhg

prhg Moderator Staff member Moderator

Leuk Bevonden:
    907
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    manager QA/QC snoepfabriek
    Reef Coins:
    2.171
    Voornaam:
    Peter
    Leuk dat je een dagboek bent begonnen.
    Gaat allemaal goed komen.

Ferry vindt dit leuk.
  4. Ferry

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    176
    Voornaam:
    Ferry
    8296B554-8020-4704-884B-1AA0F2315E3E.jpeg Hierbij het vervolg van mijn reefer 350 .opstart ik
    ik ben van de week 10 kilo levend steen gehaald. in een lfs in Breda wat een keuze hadden ze daar. ik wist niet waar ik het zoeken moest. wat een keuze aan steen en koraal. maar goed eerst de steen en later pas de koraal . uit eindelijk toch voor elkaar kregen om wat steen uit te zoeken. nu snel naar huis. nadat ik het opnieuw had ingedeeld was ik niet te vrede met de op bouw, dus weer op nieuw een rif escap gebouwd, en nu is het weer wacht dat het proces kan beginnen. Ik hoop dat het bruine alg is .

Bijgevoegde bestanden:

5. Peter Geerts

Peter Geerts Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    35
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    239
    Voornaam:
    Peter
    Saai een opstart met grotendeels dood steen, ik zelf ben ongeveer t zelfde te werk gegaan. Volgende keer gewoon levend steen of ingedraaid steen uit andere aquaria.

T levendsteen kleurt eerst bruin, hier en daar zal je er tussen wel een groen sprietjes vinden en dan kan t ineens snel groen zien.

Als je de kans hebt om eens je water te testen geeft dat een indicatie waar je zit met je opstart. Meet ook je fosfaat die was bij mij erg hoog ik geef het dood steen de schuld. Maar dat is opgelost door een wervelbedfilter met rowafos mee te laten draaien.

Veel plezier met de hobby ik blijf t volgen

Ferry vindt dit leuk.
  6. Ferry

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    176
    Voornaam:
    Ferry

7. Levante

Levante Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    331
    Mooie opbouw hoor. Toch zou ik er alsnog een paar stukjes VERS levend steen in verwerken. Doen!!!!

Ferry vindt dit leuk.
  8. Ferry

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    176
    Voornaam:
    Ferry
    Dank u wel, voor jullie recatie . er zit tussen de 20 en 25 kilo steen in .
    ik heb bewust gekozen om het zo luchtig mogelijk te houden. om gaten te creëren zodat de vissen wel onder als boven langs kunnen zwemmen
    en komt nog 40 kilo zand in .omdat ik graag de rosten wil bekleden met koraal zodat de vissen er geen last van hebben als ze er onder door of langs zwemmen. maar ik hoor wel graag tips, wie weet dat ik het alsnog ga toe passen.

9. Ferry

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    176
    Voornaam:
    Ferry
    37EB28D4-F4C6-4354-9656-1D371B1F77AD.jpeg Hallo
    ik ben bijna door mijn opstart fase heen, maar zolang dat ik sommige waardes niet op peil heb. durf ik nog niks toe te voegen van koraal of lage dieren
    alleen loop ik tegen bepaalde dingen aan waar ik even geen raad mee weet.ter wel ik om de twee weken aangemaakt zeewater ververs ongeveer 20 liter.hoe kan ik dit op te lossen. en toch blijft mijn nitraat erg hoog ,wat ik tegen komt aan vuil ,heb ik zo veel mogelijk eruit gehaalt.ook op de steen schoon geblazen , de watten heb ik eruit gehaald. ? ook vind ik dat mijn ph te laag is 7.7 het liefst wil ik dit naar de 8.1 krijgen .nu zit ik er over na te denken om de Ati carbo ex air filter te plaatsen. ik weet dat je niet daarmee erg veel mee omhoog gaat, maar alle kleine beetjes helpen. denk ik. anders zou ik niet weten hoe je ph naar boven moet te krijgen. ik weet dat je ph buffer heb. Maar help dit echt .
    ook wil ik over een tijdje een wervelbed filter plaatsen maar weet niet welke ik moeten nemen.

10. erikerik

erikerik Aquariaan Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    52
    Voornaam:
    Erik
    Hoi ferry,

Zit er nog wel po4 in je systeem? Zo niet dan blijf je no3 houden. En 20 liter in zeg 300 liter is natuurlijk als je in procenten kijkt nog geen 10% dus heel veel zal het dan niet dalen denk ik. Tevens kan je kijken wat je aangemaakte zeewater voor no3 waarde heeft, wie weet zit er wel wat in en voeg je het zelf toe aan je aquarium.

Wat wil je in je wervelbed kwijt? Er zijn vele smaken, ik zelf heb die van aqua medic, deze is lekker klein en heeft een eigen pompje.

Succes!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ferry vindt dit leuk.
  11. Martin

Martin Time to enjoy! Dreamreef lid

Leuk Bevonden:
    3.310
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.202
    Voornaam:
    Martin
    Dag Ferry,

De PH gaat omhoog gedurende de dag en omlaag als de verlichting uit gaat. Is 7.7 dan het minimum, maximum of gemiddelde? De gemakkelijkste manier is om je afschuimer buitenlucht aan te laten zuigen. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk, goed ventileren helpt ook al een stuk. Daarnaast is de hoogte van de Kh belangrijk om de PH te bufferen. Als je Kh zakt dan zal de Ph ook ietwat dalen en minder stabiel zijn. Je geeft aan dat je een hoog No3 gehalte hebt, maar kan niet terugvinden wat je waarde is? Daarnaast ben ik benieuwd welke vorm je momenteel gebruikt om de nutriënten (fosfaat/nitraat) onder controle te houden? Je kunt ook een stukje levend steen in de sump leggen als je het liever niet in de bak wilt. Ik draai zelf op 100% real reef rock. Kan ook dus, duurt alleen wat langer voordat alles in balans geraakt.

Ferry vindt dit leuk.
  12. Ferry

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    176
    Voornaam:
    Ferry
    Goedemiddag
    Ik net testen gedaan . Om 12:00 uur Met red sea
    Temp 24.7
    Zout 1025
    Ph 8.2
    P04 0
    Amonnia 0.2
    No3 50
    No2 0,2
    Kh 7.5
    Mg 1560
    Ca 390
    Nu blijkt dat mijn ph wel goed te zijn met de redsea maar met salifart is hij toch nog 7.7

13. Martin

Leuk Bevonden:
    3.310
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.202
    Voornaam:
    Martin
    Met een fosfaat van nul zal het proces in de afbraak van nitraat niet effectief verlopen met een oplopend nitraat tot gevolg.

gr martin

Ferry vindt dit leuk.
  14. Ferry

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    176
    Voornaam:
    Ferry
    Wat zou ik het best kunnen doen om toch de fosfaat om iets omhoog te krijgen . Om zo de nitraat naar beneden te halen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Laatst bewerkt: 25 feb 2018
  15. Martin

Leuk Bevonden:
    3.310
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.202
    Voornaam:
    Martin
    Even geen zorgen maken over nitraat, als het No2 op nul staat je bak gaan belasten met vissen en wat lederkoralen. Met het voeren van diepvriesvoer komt er vanzelf wat fosfaat de bak in. Als blijkt dat het dan nog te laag is dan kun je uiteindelijk overwegen wat bij te doseren. Wat ik me afvraag is waar het nitraat vandaan komt in een nieuw aquarium zonder levend steen, vis of voer. Ik adviseer overigens te meten met Salifert No3 en fosfaat met een hanna checker. Groet Martin

Ferry vindt dit leuk.
  16. Ferry

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    176
    Voornaam:
    Ferry
    Op advies zit er 10 kg levend steen in. en de rest doodsteen met bacteriën .alleen doe ik er nu geen bacteriën er in omdat ik in het begin te veel er in heb gedaan. Dus dat doe ik compenseren Door elk week geen bacteriën toe tevoegen zodat het weer in even wicht is .
    Zodra de net cover binnen is wil ik er lage dieren en koraal er in doen

17. Ferry

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    176
    Voornaam:
    Ferry
    sorry voor de late reactie erikerik
    ik wil deVertex RX-U 1.5L universele media-reactor / wervelbedfilter met pvc kraan, 38cm hg. met bio pellets voor de nitraat

18. Martin

Leuk Bevonden:
    3.310
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.202
    Voornaam:
    Martin
    Dat verklaart wat nitraat in ieder geval, waarmee voer je de bacteriën momenteel. Welke koolstofbron gebruik je hiervoor? De meeste leveranciers gebruiken een schema waarmee je de opstartfase ingaat om zo snel mogelijk een goed stabiel bacteriebestand op te bouwen. Omdat bacteriën buiten vermenigvuldigen ook afsterven is het zaak regelmatig bacteriën toe te voegen. Omdat de sterkste bacteriestammen overleven is het aan te beleven ook af en toe andere bacteriestammen toe te voegen zodat er niet een stam overblijft. Als je "goede" bacteriën zwaar in de minderheid zijn ten opzichte van ongewenste bacteriën zal mogelijk flap optreden veroorzaakt door de cyano bacterie.

Ferry vindt dit leuk.
  19. Ferry

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Reef Coins:
    176
    Voornaam:
    Ferry
    Ik gebruik special blend , ik moet elkweek 15 ml toe voegen ,maar omdat ik in het begin te veel had gedoseerd . Dacht ik als ik het weer recht zo trekken door even geen bacteriën toe te voegen.
    Ik hoorde dat als ik de VSA vodka azijn suiker methode zou toevoegen dat ik dan de nitraat zou verminderen klop dit. Ik weet wel de verhoudingen maar werkt dit ook echt ik lees best wel veel negatiefe en positiefe receatie erop. ik vind dit best moeilijk om te beslissen.

20. Martin

Leuk Bevonden:
    3.310
    Trofeepunten:
    0
    Geslacht:
    Man
    Homepage:
    Reef Coins:
    12.202
    Voornaam:
    Martin
    Dag Jerry,

Zal proberen je het een beetje uit te leggen. Je bacteriën hebben een belangrijke rol bij het houden van een zeeaquarium, ze zijn constant aanwezig en bezig waarbij nitrificerende en denitrificerende bacterien ammoniak omzetten naar het schadelijke nitriet en vervolgens naar het meer onschuldige nitraat en stikstofgas. Dit heet de zgn stikstofcyclus.

De stikstofcyclus zorgt er met behulp van goede bacteriën voor dat afvalstoffen die geproduceerd worden door vissen, niet-opgegeten voedselresten of ander organische afvalresten, worden omgezet in stoffen die minder schadelijk zijn voor het aquarium. Wanneer je een nieuw aquarium begint is één van de belangrijkste dingen het kweken van bacteriën die zorgen voor een stikstofcyclus. Kort gezegd zijn er drie stoffen die een rol hebben in de stikstofcyclus: ammonia, nitriet en nitraat.

Ammonia (NH4) komt onder andere in je water door uitwerpselen van vissen, niet-opgegeten voedselresten en ander organisch afval. Ammonia is in kleine hoeveelheden al zeer giftig voor de dieren in het aquarium (ook koralen). Het is daarom belangrijk om ammonia zo snel mogelijk uit je water te krijgen. Als je een goede bacteriecultuur hebt, zullen bacteriën het giftige ammonia omzetten in nitriet. Nitriet (NO2) is nog steeds giftig maar minder giftig dan ammonia. Een andere soort bacterie die je in je aquarium zult hebben zal de nitriet omzetten in Nitraat (NO3). Nitraat is weer een stuk minder giftig dan nitriet. Je kunt er dan ook grotere hoeveelheden van in je water hebben dan ammonia en nitriet. Uiteindelijk hou je het betrekkelijke onschadelijke nitraat over. Hiervoor heb je de denitrificerende bacterien, zij zetten No3 Nitraat om in stikstofgas.

Je bacteriën hebben om te blijven overleven en/ of vermeerderen voedsel als brandstof nodig. Deze brandstof bestaat uit C (Koolstofbron) N (Nitraat) en P (Fosfaat). Als één van deze ingrediënten ontbreekt zal het proces minder effectief verlopen of zelfs stagneren. Het in balans houden of beschikbaar houden in juiste hoeveelheden is vaak de oplossing voor vele problemen die kunnen gaan komen.

In het begin is het dus belangrijk om dit proces goed en zorgvuldig uit te voeren alvorens vissen of koralen te plaatsen.

Meestal begin je met een startdosis bacteriën welke je daaropvolgend verminderd over de weken heen naar een reguliere dosis. Microbe-lift special blend zal daar niet anders in werken dan bijvoorbeeld Zeobak of Prodibio Biodigest wat ik zelf gebruik.

Als je hebt gekozen voor bacteriën om je nutrienten (nitraat en fosfaat) onder controle te houden, want je kunt ook voor een refugium met wieren, zwavel, of Zeolieten, dan hebben je bacteriën (buiten substraat om aan te hechten) ook een koolstofbron nodig. Er zijn vele koolstofbronnen maar de meest voorkomende zijn: natuurazijn (V) , natuurazijn met suiker (VS), natuurazijn met suiker en vodka (VSV) of de meest krachtige vorm ethanol. Vergelijk het maar met brandstof waarbij azijn staat voor dieselolie en ethanol voor raketbrandstof.

Het is verstandig om te beginnen met een koolstofbron waarbij je je prettig voelt. In de winkel koop je kant en klare producten zoals van bijv DSR of Zeostart. Voel je je gemakkelijker bij natuurazijn van Albert Heijn dan kan dat ook. De meeste fabrikanten geven niet aan wat er in potjes zit maar veelal is het een mix van bovengenoemde ingrediënten.

Nu even praktisch in jouw geval, start met het doseren van bacteriën en kies een koolstofbron. Op het moment dat No2 (nitriet) niet meer meetbaar is, nitrificerende bacteriën gaan nu eenmaal sneller in de vermenigvuldiging en afbraak dan denitrificerende bacterien, dan plaats je wat dieren, vissen en opruimers, als eerste koraal wat softies in de vorm van lederkoraal. Vissen hebben ook voer nodig en door middel van wat diepvries breng je dus wat fosfaat in, hiermee breng je langzaam de fabriek op gang en zet je de theorie om in praktijk. Waarom eerst wat lederkoralen, deze genieten van een hoog nitraat en zijn wat meer vergevingsgezind en minstens net zo mooi als SPS koralen waar het forum vol mee staat....

Succes Mart

Naarde en Ferry vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina

Laden...